Prečo kritika nefunguje?

🎓 „Prečo zase nemáš úlohu? To je už tretíkrát tento týždeň!“ Je vám to známe? Každý učiteľ sa už stretol so situáciou, keď žiak opakovane nedodržal termín odovzdania úlohy. Aký prístup zvoliť, aby sme problém vyriešili, a zároveň žiaka motivovali?

❌ Kde je tu problém? Hoci je frustrujúce, že žiak neplní povinnosti, priame obvinenie často vedie k defenzívnej reakcii. Žiak sa uzatvára, namiesto riešenia hľadá ospravedlnenia. Komunikácia sa môže zmeniť na konflikt a vájomná dôvera medzi učiteľom a žiakom trpí, ich vzťahy sa zhoršujú.

AKO TO RIEŠIŤ V SÚLADE S KOUČOVACÍM PRÍSTUPOM?

✅ „Všimol som si, že si nestihol odovzdať úlohu. Čo sa stalo?“ Otvorená otázka ukazuje záujem a priestor na vysvetlenie bez kritiky. Žiak má možnosť pomenovať príčinu.

✅ „Chápem, že toho môže byť veľa. Ako by sme mohli zabezpečiť, aby si mal viac času na tieto úlohy? Potrebuješ pomoc s plánovaním?“ Učiteľ dáva najavo, že rozumie okolnostiam, a ponúka pomoc. Žiak sám nachádza riešenie.

✅ Učiteľ by mal podporiť žiaka v hľadaní jeho návrhov možných riešení a oceniť snahu žiaka o spoluprácu.

AKÉ SÚ VÝSLEDKY KOUČOVACIEHO PRÍSTUPU PRE ŽIAKOV?

Žiak je vedený k premýšľaniu o svojich povinnostiach a nájdeniu riešení. Tým začne preberať zodpovednosť za seba a svoje povinnosti. Cíti, že učiteľ má záujem mu pomôcť, nie ho trestať. Namiesto výčitiek získava podporu, ktorá ho motivuje pracovať na zmene.

AKO KOUČOVACÍ PRÍSTUP ZLEPŠÍ PRÁCU UČITEĽA?

Kritika málokedy prináša výsledky. Môže spôsobiť odcudzenie alebo zhoršenie vzťahu.Žiak sa učí reflektovať svoje správanie a aktívne navrhovať kroky k zlepšeniu, ak mu učiteľ prejaví dôveru.Podpora namiesto trestu. Empatia je kľúčom k budovaniu dôvery a lepšej spolupráce.

💡 Skúste tieto otázky: Čo sa stalo? Ako by sme to mohli zlepšiť?

#koučing#psychológia#učiteľ#žiak#osobnýrozvoj#empatia#vzdelávanie

🎨 Skús to znova, ale inak

11.11.2025

🖍️ „Moja dcéra sa rozplakala, keď som jej navrhla, aby obrázok ešte raz nakreslila lepšie. Vraj to už nechce robiť znova.“ ZKoľkokrát aj my dospelí vzdáme niečo po prvom pokuse, lebo to „nie je dosť dobré“? Pravda je, že schopnosť revidovať svoje nápady – pozrieť sa na ne z odstupu, upraviť ich, prijať spätnú väzbu – je jedna z najdôležitejších [...]

👨‍👩‍👧‍👦 Rodinná večera nie je len o jedle

10.11.2025

🕯️ Pred pár mesiacmi sme si s rodinou povedali, že každý týždeň pri večeri otvoríme jeden mýtus a pozrieme sa, ako to naozaj je. Najprv to znelo ako drobnosť. Ale viete čo? Zmenilo to atmosféru u nás doma. Jeden týždeň sme riešili: „Človek používa len 10 % mozgu.“ Na druhý: „Hádky vo vzťahu sú znamením, že niečo nie je v poriadku.“ A minule: „Ak sa [...]

🚵 Cítite, že balansujete na kopci povinností?

09.11.2025

🔻 ,,Niekedy mám pocit, že život vyzerá presne takto: vysoké bloky povinností, nahromadené úlohy a ja balansujem na tých najvyšších. A pritom navonok pôsobím… pokojne. “Veď to zvládam.”“ Poznáte to? 🔬 Mentálne preťaženie skresľuje realitu. Mozog pri strese preceňuje hrozby o 200–300%. 🔬 Malé rozhodnutia tvoria najväčšiu únavu. Rozhodovacia únava [...]

Pokrovsk, ruskí vojaci

VIDEO: Ako prízraky, v štýle filmu Šialený Max. Pokrovsk zahalila hmla, Rusom pomohla vniknúť hlbšie do mesta

11.11.2025 22:50

Hlbšie preniknúť do Pokrovska Rusom pomohla hustá hmla, ktorá už niekoľko dní zahaľuje mesto.

Lietadlová loď USS Gerald R. Ford

Úderná skupina lietadlovej lode USS Gerald R. Ford je už pri Latinskej Amerike

11.11.2025 20:38

Do vôd v oblasti Karibiku a Latinskej Ameriky dorazila v utorok úderná skupina americkej lietadlovej lode USS Gerald R. Ford.

Mestská polícia Bratislava, telové kamery

Vallov vyzývateľ Winkler skritizoval rozpočet pre mestskú políciu. Bratislava potrebuje viac policajtov, tvrdí

11.11.2025 19:24

Ak chceme zvýšiť bezpečnosť v hlavnom meste, treba zvýšiť počet mestských policajtov a zlepšiť im pracovné podmienky, tvrdí Winkler.

Bronislava

Koučing. Vzdelávanie. Duševné zdravie.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 405
Celková čítanosť: 309826x
Priemerná čítanosť článkov: 765x

Autor blogu

Kategórie