Prečo kritika nefunguje?

🎓 „Prečo zase nemáš úlohu? To je už tretíkrát tento týždeň!“ Je vám to známe? Každý učiteľ sa už stretol so situáciou, keď žiak opakovane nedodržal termín odovzdania úlohy. Aký prístup zvoliť, aby sme problém vyriešili, a zároveň žiaka motivovali?

❌ Kde je tu problém? Hoci je frustrujúce, že žiak neplní povinnosti, priame obvinenie často vedie k defenzívnej reakcii. Žiak sa uzatvára, namiesto riešenia hľadá ospravedlnenia. Komunikácia sa môže zmeniť na konflikt a vájomná dôvera medzi učiteľom a žiakom trpí, ich vzťahy sa zhoršujú.

AKO TO RIEŠIŤ V SÚLADE S KOUČOVACÍM PRÍSTUPOM?

✅ „Všimol som si, že si nestihol odovzdať úlohu. Čo sa stalo?“ Otvorená otázka ukazuje záujem a priestor na vysvetlenie bez kritiky. Žiak má možnosť pomenovať príčinu.

✅ „Chápem, že toho môže byť veľa. Ako by sme mohli zabezpečiť, aby si mal viac času na tieto úlohy? Potrebuješ pomoc s plánovaním?“ Učiteľ dáva najavo, že rozumie okolnostiam, a ponúka pomoc. Žiak sám nachádza riešenie.

✅ Učiteľ by mal podporiť žiaka v hľadaní jeho návrhov možných riešení a oceniť snahu žiaka o spoluprácu.

AKÉ SÚ VÝSLEDKY KOUČOVACIEHO PRÍSTUPU PRE ŽIAKOV?

Žiak je vedený k premýšľaniu o svojich povinnostiach a nájdeniu riešení. Tým začne preberať zodpovednosť za seba a svoje povinnosti. Cíti, že učiteľ má záujem mu pomôcť, nie ho trestať. Namiesto výčitiek získava podporu, ktorá ho motivuje pracovať na zmene.

AKO KOUČOVACÍ PRÍSTUP ZLEPŠÍ PRÁCU UČITEĽA?

Kritika málokedy prináša výsledky. Môže spôsobiť odcudzenie alebo zhoršenie vzťahu.Žiak sa učí reflektovať svoje správanie a aktívne navrhovať kroky k zlepšeniu, ak mu učiteľ prejaví dôveru.Podpora namiesto trestu. Empatia je kľúčom k budovaniu dôvery a lepšej spolupráce.

💡 Skúste tieto otázky: Čo sa stalo? Ako by sme to mohli zlepšiť?

#koučing#psychológia#učiteľ#žiak#osobnýrozvoj#empatia#vzdelávanie

💔 Konflikt rodičov poškodzuje detskú identitu

27.11.2025

👧 „Mami, prosím, nehovor o ockovi zle…“ Povedala to 8-ročná dcéra, keď počula rodičov hádať sa o tom, kto „môže“ za rozchod. Nie preto, že by nechápala, čo sa deje. Ale preto, že deti nechcú byť vo vojne, ktorú neviedli. Každý rozchod bolí. No keď v ňom zabúdame na deti, bolesť sa prenáša ďalej. A z drobných sĺz sa stávajú tiché rany, ktoré si [...]

🧡 Čo chcem pre svoje dieťa?

26.11.2025

👉 Aby bolo šťastné? Naozaj je šťastie to jediné, čo chceme? Alebo chceme, aby naše deti vedeli žiť, aj keď šťastie práve „nie je doma“? Aby bolo samo sebou? Nepotrebujú byť spokojný. Potrebujú vedieť pracovať so svojimi pocitmi. Aby sa nevzdali, keď sa im niečo nepodarí. Aby sa dokázali postaviť za seba a pritom rešpektovali hranice druhých. 🔍 Deti, ktoré sa [...]

👪 Fakty, ktoré menia pohľad na výchovu

25.11.2025

👉 Ráno chaos, práca mešká, dieťa trucuje kvôli oblečeniu a Vy cítite, ako vo Vás rastie tlak. A vtedy príde tá myšlienka: „Jedna po zadku by to vyriešila hneď.“ Alebo: „Keď dcéra opäť hodila hračku o zem, stratila som nervy. A hneď potom som cítila vinu.“ Poznáte to? Chcete byť pokojní, no dieťa vás dokáže vytočiť do nepríčetna. Lenže… skúste si [...]

Namíbia voľby

Namíbijský politik Adolf Hitler si nechal zmeniť meno

27.11.2025 22:04

Politik v minulosti svetové médiá zaujal svojim menom.

Polícia SR Laura

Nevideli ste ju? Polícia pátra po 16-ročnej Laure

27.11.2025 21:37

Dievča má poruchu autistického spektra.

andrej babiš

Babiš varoval pred „slovenským scenárom“. Pri slovách o synovi tiekli slzy

27.11.2025 20:44, aktualizované: 22:07

Koľkokrát ma už chceli zabiť. Minulý týždeň tu bola opäť polícia, zase ma chce niekto zabiť, povedal Babiš.

Rozvodneny Hornad pri hati Kosice

Po dažďoch prišiel mráz: Hladiny riek na východe stabilizované, no poľadovica stále hrozí

27.11.2025 20:00

Hladiny väčšiny východoslovenských riek už budú klesať, výnimkou sú Latorica, Bodrog a Laborec.

Bronislava

Koučing. Vzdelávanie. Duševné zdravie.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 421
Celková čítanosť: 326404x
Priemerná čítanosť článkov: 775x

Autor blogu

Kategórie